84.
-The ambiguity of Arbus’s work is that she seems to have enrolled in one of art photography’s most visible enterprises—concentrating on victims, the unfortunate, the dispossessed—but without the compassionate purpose that such a project is expected to serve. Arbus’s work shows people who are pathetic, pitiable, as well as horrible, repulsive, but it does not arouse any compassionate feelings. Nevertheless, despite this evident coolness of tone, the photographs have been scoring moral points all along with critics. For what might be judged as their dissociated and naïve point of view, the photographs have been praised for their candor and for an unsentimental empathy with their subjects. What is actually their aggressiveness toward the public has been turned into a moral accomplishment: that the photographs don’t allow the viewer any distance from the subject.
None of the qualities of Arbus’s work makes this line of praise convincing. In their acceptance of the appalling, the photographs suggest a naïveté that is both coy and sinister, for it is based entirely on distance, on privilege, on a feeling that what the viewer is asked to look at is really other. Buñuel, when asked once why he made movies, said that it was “to show that this is not the best of all possible worlds.” Arbus took photographs to show something simpler—that there is another world.
바라보는 것, 보여지는 것, 응시하는 것, 집중하는 것. 그 내부의 것들이 외부로 투사되는 순간의 기이함.
나는 매체가 쓸데없이 사람을 놀라게 하는 것을 그다지 좋아하지 않아 - 무지몽매의 기꺼움은 현실로 족하다고 - 스포일러에 별반 민감하지 않음. 가벼운 추리 장르일 경우 일부러 마지막부터 읽거나 보는 경우도 많고, 모르고 보는 즐거움이 알고 보는 전개의 착실함을 눌렀던 때도 드문 편이고. 어쨌든 이는 개인의 성향임을 알기에 스포일러에 민감한 사람들과 매체를 함께 공유하는 것을 피하는 편이지만 내 블로그를 알고 있는 몇몇의 경우는 좀 난감해질 때가 있음. 그 내용을 기반으로 내가 떠오르는 글을 쓴다, 가 그들이 매체를 즐기는 방식을 방해한다, 가 되는 이유로 내 욕망을 포기할 것이냐, 타인의 의향을 존중할 것이냐, 의 기로에 놓이는 경우.
이곳은 정말 내 취향대로 좋거나 별로라고 여기는 것들을 난삽하게 기록해 놓는 곳이므로 말머리에 스포일러 경고를 다는 것도 우습다고 생각되고.
타인의 호오를 위해 스스로의 취향을 잠시 접어두는 것을 배려라고 생각하는 한편으로 굳이 여기까지? 하지만 공개 블로그인데, 라는 마음이 복잡한 것도 사실.
어쨌든 매체를 즐기는 방식은 모두가 다르고 그 방식을 쌓아온 시간만큼 누구에게도 양보할 수 없는 지점이라는 것이 있는 법이니까요. 그 지점이 취향을 만든다고 개인적으로 생각하고 있기도 하고.
오늘 TV에서 하길래 문득. 고의로 어머니를 삭제한 뻔하디 뻔한 부자父子사 +또 하나의 Stark, 라 여겨지는 한편으로 만들어진 케릭터에 살아있는 매력을 입히는 과정에는 정말 RDJ를 따라올 배우가 없구나, 감탄했던 기억도.
촬영과 조명, 화려하게 빛을 사용한 그 색감이 무척이나 좋아서 후반 작업을 담당한 스튜디오들의 목록을 한참 들여다봤던.